LE-CHATELİER PRENSİBİNİN ÇALIŞMA YAPRAKLARI İLE ÖĞRETİMİ
Arş. Gör. Bayram COŞTU
bayramcostu@yahoo.com
KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü
Arş. Gör. Suat ÜNAL
unal_suat@hotmail.com
KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü
Özet
Ülkemizde hazırlanan Kimya müfredatında öğrencilerin kavram yanılgıları dikkate
alınarak hazırlanmış materyallere yeterince yer verilmediği bilinmektedir. Bu
nedenle okullarda görev yapan öğretmenler, öğrencilerin kavramsal problemleri
dikkate alınarak hazırlanmış materyallere ve bu materyallerin nasıl uygulanacağına
ilişkin bilgilere gereksinim duymaktadırlar. Bu çalışma, öğrencilere Le-Chatelier
prensibinin kavratılmasına yönelik bir çalışma yaprağı hazırlamak ve bunun öğretim
açısından etkililiğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla çalışmada
ilk olarak literatürdeki çalışmalar incelenerek öğrencilerin konu ile ilgili
kavramsal problemleri ortaya çıkartılmıştır. Belirlenen kavramsal problemleri
gidermek amacıyla, bir bilgisayar yazılımından da faydalanarak bir öğrenci çalışma
yaprağı hazırlanmıştır. Geliştirilen çalışma yaprağı, 20 Lise 2 öğrencisine
Le-Chatelier prensibinin öğretimi aşamasında uygulanmıştır. Uygulamadan sonra
örneklem grup içerisindeki 4 öğrenci ile de ayrıntılı mülakatlar yürütülmüştür.
Çalışma yaprağında ve mülakatlarda sorulan sorulara öğrencilerin verdikleri
cevaplar analiz edilerek çalışma yaprağının öğretim açısından etkililiği belirlenmiştir.
Çalışmadan elde edilen bulgular, Le-Chatelier prensibinin öğrencilere kavratılmasında
hazırlanan çalışma yaprağının etkili olduğunu göstermiştir. Çalışmada ayrıca
çalışma yaprağının uygulanması sürecine ilişkin yapılan gözlemler sonunda belirlenen
aksaklıklar dikkate alınarak öğretmene rehberlik edecek ek bir materyal geliştirilmesi
gerektiği düşünülmüş ve böyle bir öğretmen materyali hazırlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Kavram Yanılgıları, Çalışma Yaprağı, Le- Chatelier Prensibi
THE USE OF WORKSHEETS IN TEACHING LE-CHATELIER’S PRINCIPLE
Abstract
It is known that chemistry curriculum in our country does not include sufficient
activities providing effective teaching of concepts. Therefore, chemistry teachers
need activities in which students actively participate and information about
how to implement those to the real classroom. The aim of this study is to develop
a worksheet to be used as a guide material by teachers when teaching Le-Chatelier’s
principle and to evaluate it in regard to its suitability. Firstly, related
literatures were examined in order to determine students’ misconceptions about
Chemical Equilibrium. Then, in order to remedy these misconceptions, a worksheet
supported by computer software was developed. The worksheet implemented in a
lycée-2 classroom with 20 students and in this period classroom observed by
the researchers to determine deficiencies and problems. After the implementation,
in-depth interviews were undertaken with 4 students. The data gained from the
answers in evaluation section of worksheet and interviews were analyzed. The
results showed that this material is very successful for students to craps Le-Chatelier’s
principle. Also, by taking into account classroom observations, a teacher worksheet
was prepared to help teaching the principle.
Key Words: Misconceptions, Worksheet, Le-Chatelier’s Principle